Oprichters Abovo trots op hun succes

Kees Verbeek en Marinus Zoutendijk hielden zich aan de belofte om alle vragen van presentator Robert-Jan Knook te beantwoorden in de Collegetour 2019 van Ondernemend West-Friesland. De oprichters van Abovo Media vertelden bij Hubb Hoorn trots maar nuchter over hun successen van de laatste 20 jaar. Opvallend was dat niemand van de tientallen aanwezigen eerder op deze evenementenlocatie was geweest.

Een deel van het succes van Abovo Media heeft te maken met de enorme veranderingen in het medialandschap de laatste decennia. Kees en Marinus speelden daar handig op in en zagen steeds weer nieuwe kansen. “We zijn eind 1999 begonnen met een Nokia, een fax en een lege agenda”, zei Kees. Marinus vult aan: “We moesten nog zelf de advertenties naar de krant brengen, dat kostte onwijs veel tijd.”

Niet veel later, eind 2005, zijn de heren al zo gegroeid dat een investeringsmaatschappij zich meldt voor een overname. De verkoop was bijna rond, zeggen ze. “Maar toen ik belde en zei dat ik op maandag niet meer op kantoor zou zijn, ketste de overname af”, aldus Marinus.

De eerste vraag uit het publiek is van Tjepco Zijlstra die wil weten of er is nagedacht over opvolging en continuïteit als beide heren er niet meer zijn. Marinus antwoordt dat personeelsleden kunnen participeren. “Daarmee creëer je betrokkenheid en borg je dus ook de continuïteit.” Daarop vraagt Ernst de Lange of anderen dat ook mogen, maar hij krijgt een kort en krachtig ‘nee’ als antwoord.

Kees en Marinus denken de komende jaren nog verder te kunnen groeien. “Zeker 2020 wordt een belangrijk jaar waarin we een totale omzet van 200 miljoen verwachten”, zegt Marinus. Er liggen voor dat jaar enorme kansen. “We zouden nog wel een bank of zorgverzekeraar als klant willen hebben”, aldus Kees.

De Collegetour werd afgesloten met een netwerkborrel verzorgd door de leerlingen van de naastliggende school SG Newton.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.